naprawa turbiny Wrocław i okolice

Regeneracja turbosprężarek Wrocław Zadzwoń: 571-262-100

Najczęstsze przyczyny awarii turbosprężarek



Turbosprężarki to komponenty silnika, które działają w zakresie bardzo wysokich obrotów wirników (40 do 200 tysięcy obrotów na minutę) oraz w otoczeniu spalin o bardzo wysokiej temperaturze sięgającej poziomu 900 stopni Celsjusza. W związku z tym turbosprężarka jest bardzo czuła na zmiany zewnętrzne i najczęściej przyczyny nie są spowodowane wadami wewnętrznymi.

Brudny olej silnikowy

Bardzo poważnym problemem jest zanieczyszczony olej silnikowy, przez który mogą powstawać głębokie rysy na łożyskach. W związku z tym konieczne jest stosowanie sprawdzonego oleju silnikowego posiadającego wysoką jakość. Ważna jest również regularna wymiana po przejechaniu odpowiedniej ilości kilometrów lub po roku czasu. Dzięki temu można uniknąć zanieczyszczeń oleju oraz uszkodzeń spowodowanych przez nie.

Zanieczyszczony wydech i układ dolotowy

Czasami zdarzają się sytuacje, w których jakieś ciało obce wpada do korpusu wydechowego lub ssącego turbiny, a to z kolei prowadzi do uszkodzenia kompresora lub kół turbiny. Zanieczyszczenia mogą pojawić się w układzie dolotowym w czasie montażu turbosprężarki, więc należy zachować ostrożność i na bieżąco usuwać wszystkie zanieczyszczenia. Pozwoli to uniknąć uszkodzenia łopatek.

Brak ciągłości dostawy oleju

Jeśli z jakiegoś powodu olej nie jest dostarczany nawet w krótkich okresach trwających po 4-5 sekund, może to doprowadzić do wypalenia i wypolerowania powierzchni łożysk. Nieprawidłowe smarowanie ma wiele przyczyn, takich jak nieprawidłowa wymiana oleju i filtra, niewłaściwe uruchomienie silnika po montażu turbosprężarki, niskie ciśnienie oleju, rozrzedzenie oleju paliwem, niska jakość oleju, itp.

Niedobór ciśnienia oleju

Jest to przyczyna, która ma podobne skutki, jak te opisane powyżej. Zbyt niskie ciśnienie oleju może doprowadzić do przerw w jego dostarczaniu, a to z kolei przekłada się na pogorszenie jakości lub uszkodzenie albo poważną awarię łożysk. Przyczyną zbyt małego ciśnienia oleju może być jego niski poziom w misce olejowej, zgięty lub złamany przewód olejowy, niesprawna pompa olejowa lub długotrwała praca silnika na dużym pochyleniu terenu

Przegrzanie

Jest to chyba jedna z najpoważniejszych przyczyn awarii, których nie da się naprawić. W wyniku przegrzania olej zapieka się na wałku i uszkadza go w wyniku zwęglania. Wysoka temperatura przedostająca się z korpusu wydechowego na korpus środkowy powoduje dalsze uszkodzenia łożysk. Warto więc unikać przyczyn przegrzania, takich jak zablokowany lub zużyty filtr powietrza, za szybkie wyłączenie silnika, zaniedbanie wymianu oleju, niesprawne wtryski oraz wielu innych przyczyn powodujących zwiększenie temperatury.